Opiskeluohjeita

Ammattimainen ote

Opis­ke­lu­ryh­mät lu­ki­os­sa vaih­tu­vat opis­ke­li­joi­den eri­lai­sis­ta va­lin­nois­ta joh­tu­en. Vaih­tu­vuus har­jaan­nut­taa si­nut työs­ken­te­le­mään eri­lais­ten ih­mis­ten kans­sa ja to­tut­taa myös it­se­näi­seen työs­ken­te­lyyn. Ota epä­sel­vyyk­sien tai vai­keuk­sien il­me­tes­sä yh­teys opet­ta­jaan, ryh­män­oh­jaa­jaan, opin­to-oh­jaa­jaan tai reh­to­riin. He aut­ta­vat si­nua mie­lel­lään.

Lu­kio-opis­ke­lu on am­mat­ti­si. Si­nun kan­nat­taa toi­mia kuin min­kä ta­han­sa alan am­mat­ti­lai­sen ja ke­hit­tää jat­ku­vas­ti am­mat­ti­tai­to­a­si. Ly­se­os­sa kiin­ni­täm­me eri­tyis­tä huo­mi­o­ta am­mat­ti­mai­sen asen­teen kas­vat­ta­mi­seen. Am­mat­ti­tai­to sääs­tää ai­kaa­si ja voi­mi­a­si. Eh­dit myös vir­kis­täy­tyä, le­vä­tä, har­ras­taa, ul­koil­la, seu­rus­tel­la. Eni­ten lu­kio-opis­ke­lul­le­si mer­kit­see myön­tei­nen, ak­tii­vi­nen, uut­ta et­si­vä, dy­naa­mi­nen hen­ki: Ly­seo – mei­dän kou­lu! Sopu, toi­sen aut­ta­mi­nen, työ­rau­ha ja toi­sen mie­li­pi­teen kun­ni­oit­ta­mi­nen, mut­ta myös haus­kan pi­tä­mi­nen luo­vat Ly­se­oon ja ku­hun­kin ryh­mään reh­din, ai­nut­laa­tui­sen hen­gen.

Miten lukiossa opiskellaan?

Lu­ki­os­sa kä­si­tel­lään laa­jo­ja asia­ko­ko­nai­suuk­sia. Koti­teh­tä­viä on pal­jon ja ko­kei­siin lu­et­ta­vat sivu­mää­rät mel­koi­sia. Opin­to­jak­sot ete­ne­vät no­pe­as­ti. It­se­näi­sen työn ja oman vas­tuun osuus kas­vaa koko ajan. Si­nus­ta voi tun­tua, että pys­tyi­sit pa­rem­paan, jos aika riit­täi­si ja jak­sai­sit enem­män. Opis­ke­lun on­nis­tu­mi­nen riip­puu pait­si lah­jak­kuu­des­ta ja tai­pu­muk­sis­ta, myös mää­rä­tie­toi­suu­des­ta, sit­key­des­tä, itse­ku­ris­ta, jär­jes­te­ly­ky­vys­tä ja opis­ke­lu­tai­dois­ta. En­na­koi ti­lan­ne, ryh­dy aut­ta­maan it­se­ä­si, esi­mer­kik­si näin:
• Väl­tä myö­häs­te­lyä, älä­kä ole pois­sa il­man pa­kot­ta­vaa syy­tä.
• Ole ak­tii­vi­nen ja käy­tä oppi­tun­nit te­hok­kaas­ti: tee muis­tiin­pa­no­ja, osal­lis­tu, kuun­te­le, har­joit­te­le, kysy.
• Käy­tä oppi­ma­te­ri­aa­lin li­säk­si mui­ta­kin tie­to­läh­tei­tä.
• Tee koti­teh­tä­vät joka päi­vä. Pyri ym­mär­tä­mään lu­ke­ma­si. Opis­ke­le aja­tuk­sel­la, si­säl­tö­jä ja asi­oi­den suh­tei­ta tar­kail­len, on­gel­mia rat­ko­en. Ke­hi­tä ai­nei­siin it­sel­le­si so­pi­vat op­pi­mis­me­ne­tel­mät. Tar­kis­ta op­pi­mi­se­si: op­pi­mis­tu­los rat­kai­see, ei käy­tet­ty aika.
• Tee it­sel­le­si aika­tau­lu, jo­hon si­joi­tat opis­ke­lu­teh­tä­vät, muut koti­hom­mat ja har­ras­tuk­set. Nou­da­ta sitä. Usein asi­at on pan­ta­va tär­keys­jär­jes­tyk­seen ja kar­sit­ta­va lop­pu­pääs­tä.
• Älä epä­röi ky­syä oh­jei­ta tai mah­dol­li­suut­ta tuki­o­pe­tuk­seen opet­ta­jal­ta tai opol­ta.
• On­gel­mien il­maan­tu­es­sa kään­ny ai­neen opet­ta­jan, ryh­män­oh­jaa­jan, opon, eri­tyis­o­pet­ta­jan tai reh­to­rin puo­leen.
• Opet­te­le opis­ke­le­maan ryh­mis­sä ja pa­reit­tain.
• Hyö­dyn­nä mah­dol­li­set va­paa­tun­nit mie­lek­kääs­ti. Muis­ta myös ydin­kes­kus­tan mai­ni­ot mah­dol­li­suu­det kou­lum­me vä­lit­tö­mäs­sä lä­hei­syy­des­sä.
• Huo­leh­di ter­vey­des­tä­si ja kun­nos­ta­si, sekä fyy­si­ses­tä että psyyk­ki­ses­tä. Haus­kan­pi­don tar­koi­tus on pa­laut­taa voi­mia eikä vie­dä vii­mei­si­ä­kin.
• Rat­kai­se­van tär­ke­ää opis­ke­lus­sa on myön­tei­nen asen­noi­tu­mi­nen työs­ken­te­lyyn

Nämä neu­vot ovat kal­lii­ta eten­kin päät­tö­vii­kon koit­ta­es­sa. Pidä ne mie­les­sä­si.

Poissaoloista

Opis­ke­lu on lu­ki­o­lai­sen työ­tä. Si­nul­ta vaa­di­taan am­mat­ti­mais­ta asen­net­ta myös pois­sa­o­lo­jen ja myö­häs­ty­mis­ten suh­teen, ai­van sa­moin kuin työ­e­lä­mäs­sä kou­lum­me käy­tän­tö pe­rus­tuu kou­lu- ja työ­e­lä­män peli­sään­töi­hin: kou­lu­työs­sä edel­ly­te­tään läs­nä­oloa, ja jo­kai­nen pois­sa­olo on sel­vi­tet­tä­vä. Huol­ta­ja sel­vit­tää pois­sa­olot, kun­nes opis­ke­li­ja täyt­tää 18 vuot­ta. Täy­si-ikäi­nen opis­ke­li­ja sel­vit­tää ja se­lit­tää pois­sa­o­lon­sa sa­nal­li­ses­ti opet­ta­jal­le itse. Täy­si-ikäi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­ja voi jat­kaa pois­sa­o­lo­jen seu­raa­mis­ta ja sel­vit­tä­mis­tä opis­ke­li­jan an­ta­mal­la lu­val­la. Pois­sa­olot voi­vat vai­kut­taa opin­to­jak­son ar­vi­oin­tiin ja pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa joh­ta­vat opin­to­jak­son kes­key­ty­mi­seen. Kes­kus­te­le opet­ta­ja­si kans­sa jous­tois­ta, jos pois­sa­olot ai­heu­tu­vat esi­mer­kik­si kou­lun edus­tus­teh­tä­vis­tä, pro­jek­teis­ta tai pit­käl­li­sis­tä sai­rauk­sis­ta, jois­ta on lää­kä­rin­to­dis­tus. Hy­väk­syt­ty syy pois­sa­o­loon on sai­raus tai reh­to­rin, ryh­män­oh­jaa­jan tai opet­ta­jan etu­kä­teen an­ta­ma lupa. Yli vii­kon kes­tä­vis­tä sai­raus­pois­sa­o­lois­ta on näy­tet­tä­vä ryh­män­oh­jaa­jal­le lää­kä­rin­to­dis­tus. Opis­ke­li­ja ja ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­ja saa en­sim­mäi­sen au­to­maat­ti­ses­ti lä­he­te­tyn Wil­ma-vies­tin, jos pois­sa­o­lo­ja ker­tyy luku­vuo­den ai­ka­na vä­hin­tään 30 oppi­tun­tia tai opin­to­jak­son ai­ka­na 3 sel­vit­tä­mä­tön­tä tai lu­va­ton­ta pois­sa­oloa tai pois­sa­o­lo­ja ker­tyy pe­ri­o­din ai­ka­na vä­hin­tään kuu­te­na eri päi­vä­nä.

Jos opis­ke­li­ja on il­man em. hy­väk­syt­tyä syy­tä pois­sa ope­tuk­ses­ta yli kuu­kau­den, hä­nen kat­so­taan me­net­tä­neen opis­ke­lu­oi­keu­ten­sa. Oppi­vel­vol­lis­ten osal­ta lu­kio-opin­to­jen kes­key­ty­mi­nen ai­heut­taa seu­rauk­sia oppi­vel­vol­li­suu­den to­teu­tu­mis­ta val­vo­van vi­ran­o­mai­sen toi­mes­ta.

Etu­kä­teen tie­dos­sa ole­van pä­te­vän syyn no­jal­la pois­sa­olo­lupa on anot­ta­va
• enin­tään vii­kok­si (vii­si kou­lu­päi­vää) ryh­män­oh­jaa­jal­ta
• viit­tä kou­lu­päi­vää pi­tem­mäk­si ajak­si reh­to­ril­ta. Tätä var­ten on esi­tet­tä­vä van­hem­man/huol­ta­jan alle­kir­joit­ta­ma kir­jal­li­nen ano­mus. Loma-ano­mus­lo­mak­kei­ta saa kou­lun net­ti­sivuilta.  Toi­vot­ta­vaa on, että per­heen yh­tei­set loma­mat­kat sa­tu­tet­tai­siin kou­lun loma-ai­koi­hin, sil­lä esi­mer­kik­si tuki­o­pe­tuk­sen an­ta­mi­nen yli­mää­räi­sen lo­man vuok­si opis­ke­lus­saan jäl­keen jää­neel­le ei ole mah­dol­lis­ta.

Päh­ki­nän­kuo­res­sa
• Ole ak­tii­vi­ses­ti läs­nä
• Jos jou­dut ole­maan pois­sa, il­moi­ta pois­sa­o­los­ta­si etu­kä­teen kurs­sien opet­ta­jil­le ja ryh­män­oh­jaa­jal­le
• Huol­ta­ja­si sel­vit­tää pois­sa­o­lo­si syyn Wil­mas­sa, pait­si täy­si-ikäi­nen opis­ke­li­ja voi itse sel­vit­tää pois­sa­o­lon­sa. Käy­tös­sä ole­vat pois­sa­olo­mer­kin­nät Wil­mas­sa:
– pu­nai­nen = sel­vit­tä­mä­tön pois­sa­olo (sel­vi­tä pois­sa­o­lo­si syy opet­ta­jal­le tai ryh­män­oh­jaa­jal­le)
– tum­man­pu­nai­nen = lu­va­ton pois­sa­olo
– orans­si = pois­sa ter­vey­del­li­ses­tä syys­tä
– vih­reä = muu hy­väk­syt­ty pois­sa­olo
– si­ni­nen = lu­va­ton pois­sa­olo
– tum­man­si­ni­nen = sel­vi­tet­ty pois­sa­olo (li­säk­si sa­nal­li­nen sel­vi­tys pois­sa­olon­syys­tä)
– vaa­le­an­vih­reä = muus­sa kou­lu­työs­sä, muu­al­la kou­lus­sa

Jel­loLuku­vuo­si 2024-202511.5.2022