Ammattimainen ote
Opiskeluryhmät lukiossa vaihtuvat opiskelijoiden erilaisista valinnoista johtuen. Vaihtuvuus harjaannuttaa sinut työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa ja totuttaa myös itsenäiseen työskentelyyn. Ota epäselvyyksien tai vaikeuksien ilmetessä yhteys opettajaan, ryhmänohjaajaan, opinto-ohjaajaan tai rehtoriin. He auttavat sinua mielellään.
Lukio-opiskelu on ammattisi. Sinun kannattaa toimia kuin minkä tahansa alan ammattilaisen ja kehittää jatkuvasti ammattitaitoasi. Lyseossa kiinnitämme erityistä huomiota ammattimaisen asenteen kasvattamiseen. Ammattitaito säästää aikaasi ja voimiasi. Ehdit myös virkistäytyä, levätä, harrastaa, ulkoilla, seurustella. Eniten lukio-opiskelullesi merkitsee myönteinen, aktiivinen, uutta etsivä, dynaaminen henki: Lyseo – meidän koulu! Sopu, toisen auttaminen, työrauha ja toisen mielipiteen kunnioittaminen, mutta myös hauskan pitäminen luovat Lyseoon ja kuhunkin ryhmään rehdin, ainutlaatuisen hengen.
Miten lukiossa opiskellaan?
Lukiossa käsitellään laajoja asiakokonaisuuksia. Kotitehtäviä on paljon ja kokeisiin luettavat sivumäärät melkoisia. Opintojaksot etenevät nopeasti. Itsenäisen työn ja oman vastuun osuus kasvaa koko ajan. Sinusta voi tuntua, että pystyisit parempaan, jos aika riittäisi ja jaksaisit enemmän. Opiskelun onnistuminen riippuu paitsi lahjakkuudesta ja taipumuksista, myös määrätietoisuudesta, sitkeydestä, itsekurista, järjestelykyvystä ja opiskelutaidoista. Ennakoi tilanne, ryhdy auttamaan itseäsi, esimerkiksi näin:
• Vältä myöhästelyä, äläkä ole poissa ilman pakottavaa syytä.
• Ole aktiivinen ja käytä oppitunnit tehokkaasti: tee muistiinpanoja, osallistu, kuuntele, harjoittele, kysy.
• Käytä oppimateriaalin lisäksi muitakin tietolähteitä.
• Tee kotitehtävät joka päivä. Pyri ymmärtämään lukemasi. Opiskele ajatuksella, sisältöjä ja asioiden suhteita tarkaillen, ongelmia ratkoen. Kehitä aineisiin itsellesi sopivat oppimismenetelmät. Tarkista oppimisesi: oppimistulos ratkaisee, ei käytetty aika.
• Tee itsellesi aikataulu, johon sijoitat opiskelutehtävät, muut kotihommat ja harrastukset. Noudata sitä. Usein asiat on pantava tärkeysjärjestykseen ja karsittava loppupäästä.
• Älä epäröi kysyä ohjeita tai mahdollisuutta tukiopetukseen opettajalta tai opolta.
• Ongelmien ilmaantuessa käänny aineen opettajan, ryhmänohjaajan, opon, erityisopettajan tai rehtorin puoleen.
• Opettele opiskelemaan ryhmissä ja pareittain.
• Hyödynnä mahdolliset vapaatunnit mielekkäästi. Muista myös ydinkeskustan mainiot mahdollisuudet koulumme välittömässä läheisyydessä.
• Huolehdi terveydestäsi ja kunnostasi, sekä fyysisestä että psyykkisestä. Hauskanpidon tarkoitus on palauttaa voimia eikä viedä viimeisiäkin.
• Ratkaisevan tärkeää opiskelussa on myönteinen asennoituminen työskentelyyn
Nämä neuvot ovat kalliita etenkin päättöviikon koittaessa. Pidä ne mielessäsi.
Poissaoloista
Opiskelu on lukiolaisen työtä. Sinulta vaaditaan ammattimaista asennetta myös poissaolojen ja myöhästymisten suhteen, aivan samoin kuin työelämässä koulumme käytäntö perustuu koulu- ja työelämän pelisääntöihin: koulutyössä edellytetään läsnäoloa, ja jokainen poissaolo on selvitettävä. Huoltaja selvittää poissaolot, kunnes opiskelija täyttää 18 vuotta. Täysi-ikäinen opiskelija selvittää ja selittää poissaolonsa sanallisesti opettajalle itse. Täysi-ikäisen opiskelijan huoltaja voi jatkaa poissaolojen seuraamista ja selvittämistä opiskelijan antamalla luvalla. Poissaolot voivat vaikuttaa opintojakson arviointiin ja pahimmassa tapauksessa johtavat opintojakson keskeytymiseen. Keskustele opettajasi kanssa joustoista, jos poissaolot aiheutuvat esimerkiksi koulun edustustehtävistä, projekteista tai pitkällisistä sairauksista, joista on lääkärintodistus. Hyväksytty syy poissaoloon on sairaus tai rehtorin, ryhmänohjaajan tai opettajan etukäteen antama lupa. Yli viikon kestävistä sairauspoissaoloista on näytettävä ryhmänohjaajalle lääkärintodistus. Opiskelija ja alaikäisen opiskelijan huoltaja saa ensimmäisen automaattisesti lähetetyn Wilma-viestin, jos poissaoloja kertyy lukuvuoden aikana vähintään 30 oppituntia tai opintojakson aikana 3 selvittämätöntä tai luvatonta poissaoloa tai poissaoloja kertyy periodin aikana vähintään kuutena eri päivänä.
Jos opiskelija on ilman em. hyväksyttyä syytä poissa opetuksesta yli kuukauden, hänen katsotaan menettäneen opiskeluoikeutensa. Oppivelvollisten osalta lukio-opintojen keskeytyminen aiheuttaa seurauksia oppivelvollisuuden toteutumista valvovan viranomaisen toimesta.
Etukäteen tiedossa olevan pätevän syyn nojalla poissaololupa on anottava
• enintään viikoksi (viisi koulupäivää) ryhmänohjaajalta
• viittä koulupäivää pitemmäksi ajaksi rehtorilta. Tätä varten on esitettävä vanhemman/huoltajan allekirjoittama kirjallinen anomus. Loma-anomuslomakkeita saa koulun nettisivuilta. Toivottavaa on, että perheen yhteiset lomamatkat satutettaisiin koulun loma-aikoihin, sillä esimerkiksi tukiopetuksen antaminen ylimääräisen loman vuoksi opiskelussaan jälkeen jääneelle ei ole mahdollista.
Pähkinänkuoressa
• Ole aktiivisesti läsnä
• Jos joudut olemaan poissa, ilmoita poissaolostasi etukäteen kurssien opettajille ja ryhmänohjaajalle
• Huoltajasi selvittää poissaolosi syyn Wilmassa, paitsi täysi-ikäinen opiskelija voi itse selvittää poissaolonsa. Käytössä olevat poissaolomerkinnät Wilmassa:
– punainen = selvittämätön poissaolo (selvitä poissaolosi syy opettajalle tai ryhmänohjaajalle)
– tummanpunainen = luvaton poissaolo
– oranssi = poissa terveydellisestä syystä
– vihreä = muu hyväksytty poissaolo
– sininen = luvaton poissaolo
– tummansininen = selvitetty poissaolo (lisäksi sanallinen selvitys poissaolonsyystä)
– vaaleanvihreä = muussa koulutyössä, muualla koulussa