Arviointi kannustaa ja ohjaa
Tehty työ kantaa aina hedelmää. Opimme joka päivä uutta. Asiaan kuuluu myös oppimistulosten ajoittainen arviointi. Koulumaailmassa oppimisen arvostelusta on siirrytty myönteishenkisempään arviointiin. Sen tarkoituksena on osaltaan ohjata opintojasi ja kannustaa sinua opintielläsi.
Arvioinnin tavoitteet
Opiskelijan arvioinnin tehtävänä on antaa sinulle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukion aikana että lukio-opiskelun päättyessä. Palautteen tarkoituksena on kannustaa ja ohjata sinua opintojen suorittamisessa. Lisäksi arviointi antaa tietoja huoltajallesi sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opiskelun vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvostelu, arvosanan antaminen, on yksi arvioinnin tulos. Keskeistä on, että arvioinnilla kannustetaan sinua myönteisellä tavalla omien tavoitteidesi asettamiseen ja työskentelytapojesi tarkentamiseen.
Kurssin arviointi
Opiskelijan oppimista arvioidaan kurssin aikana. Arvioinnilla edistetään opiskelijan oppimista ja annetaan palautetta opiskelijalle kurssin tavoitteiden saavuttamisesta. Kukin suorittamasi kurssi arvioidaan noin kahden viikon sisällä päättöviikon päättymisestä. Arviointi perustuu kirjallisiin kokeisiin, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin, opiskelijan tuntiaktiivisuuteen ja tuotosten arviointiin. Myös opiskelijan itsearviointi voidaan ottaa huomioon käyttäen hyväksi muun muassa arviointikeskusteluja. Kunkin oppiaineen pakolliset ja syventävät kurssit arvioidaan myös numeroin, riippumatta siitä, annetaanko kurssista tai oppiaineen oppimäärästä suoritusmerkintä vai käytetäänkö muuta arviointitapaa. Numeroarviointi tallennetaan sen varalta, että haluat numeroarvosanan päättötodistukseen.
Kurssi arvioidaan yleensä lukioasetuksen mukaisilla arvosanoilla 4 – 10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4. Opetussuunnitelmassa on erikseen mainittu ne aineet ja kurssit, jotka arvioidaan suoritusmerkinnällä (suoritettu/hylätty). Jos opiskelijalta jää palauttamatta jokin tai joitakin kurssiin kuuluvia tehtäviä, opettaja antaa arvioinniksi X (= kesken) ja kirjaa samalla Wilmaan lisätietoja-sarakkeeseen, mitkä tehtävät puuttuvat ja milloin tehtävät on palautettava, ettei opiskelija joudu käymään kurssia alusta asti uudelleen. Puuttuvat tehtävät on palautettava viimeistään seuraavan jakson kokeiden uusintapäivään mennessä (reilun kahden kuukauden kuluttua.) Opettaja merkitsee Wilmaan viimeisen palautusajankohdan päivämäärän. Mikäli opiskelija ei palauta puuttuvia tehtäviä annetun ajan puitteissa, kurssi tulee keskeytetyksi ja arvioinniksi merkitään K (= keskeytetty). Tässä tapauksessa koko kurssi on suoritettava uudelleen. Suorittaessasi kurssin kokonaan tai osittain itsenäisesti noudatetaan soveltuvin osin edellä mainittuja arviointiperiaatteita. Kurssin tavoitteiden saavuttamista ja niiden suuntaista edistymistä on myös tällöin arvioitava riittävän laaja-alaisesti.
Luettaessa hyväksi opintoja muista oppilaitoksista pitäydytään pääasiassa suoritusoppilaitoksen antamaan arviointiin. Jos kyseessä on lukion opetussuunnitelmassa numeroin arvioitava kurssi, sen arvosana muutetaan lukion arvosana-asteikolle seuraavan vastaavuusasteikon mukaisesti:
Asteikko 1-5 | Lukioasteikko | Asteikko 1-3 |
Hylätty | 4 | Hylätty |
1 | 5 | 1 |
2 | 6 | 1 |
3 | 7 | 2 |
4 | 8 | 2 |
5 | 9-10 | 3 |
Tapauksissa, joissa lukio ei voi määritellä, kumpaa lukion arvosanaa toisessa oppilaitoksessa suoritettu kurssi vastaa, ylempää vai alempaa, on vastaavuus määriteltävä opiskelijan eduksi. Ulkomailla suoritetut opinnot voidaan lukea hyväksi lukio-opintoihin. Hyväksi lukemisesta on aina neuvoteltava erikseen rehtorin kanssa.
Säännösten mukaan aiheettomat tai luvattomat poissaolot voivat vaikuttaa arvosanaa alentavasti. Kurssi jätetään kokonaan arvioimatta, mikäli opiskelija toistuvasti ja ilman asianmukaista syytä tai lupaa on poissa oppitunneilta tai muuten laiminlyö opiskeluaan.
Oppiaineen oppimäärän arviointi
Aineen koko oppimäärän arviointi (= päättöarvosana) perustuu suoritettujen pakollisten ja syventävien kurssien arvosanojen keskiarvoon, jonka pohjalta opettaja antaa arvosanan. Tällöin jokainen opiskeltu pakollinen ja syventävä kurssi on mukana oppiaineen arvosanassa. Soveltavia kurssisuorituksia voidaan pitää arvosanaan vaikuttavana lisänäyttönä. Viimeisten kurssien arvosanoja voidaan painottaa erityisesti silloin, kun opiskelu on edennyt nousujohteisesti.
Hylättyjä arvosanoja saa olla pakollisista ja syventävistä kursseista enintään seuraavasti (ks. Lyseon lukion opetussuunnitelman s. 136 ja 137): jos pakollisia ja syventäviä kursseja on yhteensä
• 1 – 2 kurssia, niin hylättyjä ei saa olla ollenkaan
• jos niitä on 3 – 5, hylättyjä saa olla enintään 1
• jos niitä on 6 – 8, hylättyjä saa olla enintään 2
• jos niitä on 9 tai enemmän, hylättyjä saa olla enintään 3.
Päättöarvosanaa on mahdollisuus korottaa ennen ylioppilaskirjoituksia pidettävissä kirjoitusten jälkeisissä korotustenteissä. Kuulusteltavana alueena on tällöin aineen koko oppimäärä, ellei ao. opettajan kanssa erikseen toisin sovita. Lukioasetuksen määrittämin numeroarvosanoin arvioidaan kaikki pakollisten oppiaineiden oppimäärät sekä valinnaiset vieraat kielet. Opinto-ohjauksesta annetaan suoritusmerkintä. Mikäli opiskelija pyytää, hän on oikeutettu saamaan suoritusmerkinnän liikunnasta ja sellaisista oppiaineista, joissa opiskelijan suorittama oppimäärä käsittää vain yhden kurssin sekä valinnaisista vieraista kielistä, mikäli opiskelijan suorittama oppimäärä niissä käsittää vain kaksi kurssia
Lukion oppimäärän suoritus
Opiskelija on suorittanut lukion oppimäärään silloin, kun hän on suorittanut oppiaineiden oppimäärät edellä esitetyllä tavalla hyväksytysti ja lukion vähimmäiskurssimäärä 75 kurssia täyttyy. Lukion kurssimäärässä ovat mukana kaikki hänen arvioidut kurssinsa, eikä mitään voi jälkikäteen enää poistaa.
