Arviointi kannustaa ja ohjaa

Teh­ty työ kan­taa aina he­del­mää. Opim­me joka päi­vä uut­ta. Asi­aan kuu­luu myös op­pi­mis­tu­los­ten ajoit­tai­nen ar­vi­oin­ti. Kou­lu­maa­il­mas­sa op­pi­mi­sen ar­vos­te­lus­ta on siir­ryt­ty myön­teis­hen­ki­sem­pään ar­vi­oin­tiin. Sen tar­koi­tuk­se­na on osal­taan oh­ja­ta opin­to­ja­si ja kan­nus­taa si­nua opin­tiel­lä­si.

Arvioinnin tavoitteet

Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on an­taa si­nul­le pa­lau­tet­ta opin­to­jen edis­ty­mi­ses­tä ja op­pi­mis­tu­lok­sis­ta sekä lu­ki­on ai­ka­na että lu­kio-opis­ke­lun päät­ty­es­sä. Pa­laut­teen tar­koi­tuk­se­na on kan­nus­taa ja oh­ja­ta si­nua opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­sa. Li­säk­si ar­vi­oin­ti an­taa tie­to­ja huol­ta­jal­le­si sekä jat­ko-opin­to­jen jär­jes­tä­jien, työ­e­lä­män ja mui­den vas­taa­vien ta­ho­jen tar­pei­ta var­ten. Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­ti aut­taa myös opet­ta­jaa ja kou­lu­yh­tei­söä opis­ke­lun vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa. Ar­vos­te­lu, arvo­sa­nan an­ta­mi­nen, on yksi ar­vi­oin­nin tu­los. Kes­keis­tä on, että ar­vi­oin­nil­la kan­nus­te­taan si­nua myön­tei­sel­lä ta­val­la omien ta­voit­tei­de­si aset­ta­mi­seen ja työs­ken­te­ly­ta­po­je­si tar­ken­ta­mi­seen.

Kurssin arviointi

Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan kurs­sin ai­ka­na. Ar­vi­oin­nil­la edis­te­tään opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ja an­ne­taan pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jal­le kurs­sin ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta. Ku­kin suo­rit­ta­ma­si kurs­si ar­vi­oi­daan noin kah­den vii­kon si­säl­lä päät­tö­vii­kon päät­ty­mi­ses­tä. Ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu kir­jal­li­siin ko­kei­siin, opin­to­jen edis­ty­mi­sen jat­ku­vaan ha­vain­noin­tiin, opis­ke­li­jan tun­ti­ak­tii­vi­suu­teen ja tuo­tos­ten ar­vi­oin­tiin. Myös opis­ke­li­jan itse­ar­vi­oin­ti voi­daan ot­taa huo­mi­oon käyt­tä­en hy­väk­si muun mu­as­sa ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lu­ja. Kun­kin oppi­ai­neen pa­kol­li­set ja sy­ven­tä­vät kurs­sit ar­vi­oi­daan myös nu­me­roin, riip­pu­mat­ta sii­tä, an­ne­taan­ko kurs­sis­ta tai oppi­ai­neen oppi­mää­räs­tä suo­ri­tus­mer­kin­tä vai käy­te­tään­kö muu­ta ar­vi­oin­ti­ta­paa. Nu­me­ro­ar­vi­oin­ti tal­len­ne­taan sen va­ral­ta, että ha­lu­at nu­me­ro­arvo­sa­nan päät­tö­to­dis­tuk­seen.

Kurs­si ar­vi­oi­daan yleen­sä lu­ki­o­a­se­tuk­sen mu­kai­sil­la arvo­sa­noil­la 4 – 10. Arvo­sana 5 osoit­taa vält­tä­viä, 6 koh­ta­lai­sia, 7 tyy­dyt­tä­viä, 8 hy­viä, 9 kii­tet­tä­viä ja 10 erin­o­mai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja. Hy­lät­ty suo­ri­tus mer­ki­tään arvo­sa­nal­la 4. Ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa on erik­seen mai­nit­tu ne ai­neet ja kurs­sit, jot­ka ar­vi­oi­daan suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä (suo­ri­tet­tu/hy­lät­ty). Jos opis­ke­li­jal­ta jää pa­laut­ta­mat­ta jo­kin tai joi­ta­kin kurs­siin kuu­lu­via teh­tä­viä, opet­ta­ja an­taa ar­vi­oin­nik­si X (= kes­ken) ja kir­jaa sa­mal­la Wil­maan lisä­tie­to­ja-sa­rak­kee­seen, mit­kä teh­tä­vät puut­tu­vat ja mil­loin teh­tä­vät on pa­lau­tet­ta­va, ett­ei opis­ke­li­ja jou­du käy­mään kurs­sia alus­ta asti uu­del­leen. Puut­tu­vat teh­tä­vät on pa­lau­tet­ta­va vii­meis­tään seu­raa­van jak­son ko­kei­den uu­sin­ta­päi­vään men­nes­sä (rei­lun kah­den kuu­kau­den ku­lut­tua.) Opet­ta­ja mer­kit­see Wil­maan vii­mei­sen pa­lau­tus­ajan­koh­dan päi­vä­mää­rän. Mi­kä­li opis­ke­li­ja ei pa­lau­ta puut­tu­via teh­tä­viä an­ne­tun ajan puit­teis­sa, kurs­si tu­lee kes­key­te­tyk­si ja ar­vi­oin­nik­si mer­ki­tään K (= kes­key­tet­ty). Täs­sä ta­pauk­ses­sa koko kurs­si on suo­ri­tet­ta­va uu­del­leen. Suo­rit­ta­es­sa­si kurs­sin ko­ko­naan tai osit­tain it­se­näi­ses­ti nou­da­te­taan so­vel­tu­vin osin edel­lä mai­nit­tu­ja ar­vi­oin­ti­peri­aat­tei­ta. Kurs­sin ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta ja nii­den suun­tais­ta edis­ty­mis­tä on myös täl­löin ar­vi­oi­ta­va riit­tä­vän laa­ja-alai­ses­ti.

Lu­et­ta­es­sa hy­väk­si opin­to­ja muis­ta oppi­lai­tok­sis­ta pi­täy­dy­tään pää­a­si­as­sa suo­ri­tus­oppi­lai­tok­sen an­ta­maan ar­vi­oin­tiin. Jos ky­sees­sä on lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa nu­me­roin ar­vi­oi­ta­va kurs­si, sen arvo­sana muu­te­taan lu­ki­on arvo­sana-as­tei­kol­le seu­raa­van vas­taa­vuus­as­tei­kon mu­kai­ses­ti:

As­teik­ko 1-5 Lu­ki­o­as­teik­ko As­teik­ko 1-3
Hy­lät­ty 4 Hy­lät­ty
1 5 1
2 6 1
3 7 2
4 8 2
5 9-10 3

Ta­pauk­sis­sa, jois­sa lu­kio ei voi mää­ri­tel­lä, kum­paa lu­ki­on arvo­sa­naa toi­ses­sa oppi­lai­tok­ses­sa suo­ri­tet­tu kurs­si vas­taa, ylem­pää vai alem­paa, on vas­taa­vuus mää­ri­tel­tä­vä opis­ke­li­jan eduk­si. Ulko­mail­la suo­ri­te­tut opin­not voi­daan lu­kea hy­väk­si lu­kio-opin­toi­hin. Hy­väk­si lu­ke­mi­ses­ta on aina neu­vo­tel­ta­va erik­seen reh­to­rin kans­sa.

Sään­nös­ten mu­kaan ai­heet­to­mat tai lu­vat­to­mat pois­sa­olot voi­vat vai­kut­taa arvo­sa­naa alen­ta­vas­ti. Kurs­si jä­te­tään ko­ko­naan ar­vi­oi­mat­ta, mi­kä­li opis­ke­li­ja tois­tu­vas­ti ja il­man asi­an­mu­kais­ta syy­tä tai lu­paa on pois­sa oppi­tun­neilta tai muu­ten lai­min­lyö opis­ke­lu­aan.

Oppiaineen oppimäärän arviointi

Ai­neen koko oppi­mää­rän ar­vi­oin­ti (= päät­tö­arvo­sana) pe­rus­tuu suo­ri­tet­tu­jen pa­kol­lis­ten ja sy­ven­tä­vien kurs­sien arvo­sa­no­jen kes­ki­ar­voon, jon­ka poh­jal­ta opet­ta­ja an­taa arvo­sa­nan. Täl­löin jo­kai­nen opis­kel­tu pa­kol­li­nen ja sy­ven­tä­vä kurs­si on mu­ka­na oppi­ai­neen arvo­sa­nas­sa. So­vel­ta­via kurs­si­suo­ri­tuk­sia voi­daan pi­tää arvo­sa­naan vai­kut­ta­va­na lisä­näyt­tö­nä. Vii­meis­ten kurs­sien arvo­sa­no­ja voi­daan pai­not­taa eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun opis­ke­lu on eden­nyt nou­su­joh­tei­ses­ti.

Hy­lät­ty­jä arvo­sa­no­ja saa olla pa­kol­li­sis­ta ja sy­ven­tä­vis­tä kurs­seis­ta enin­tään seu­raa­vas­ti (ks. Ly­se­on lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man s. 136 ja 137): jos pa­kol­li­sia ja sy­ven­tä­viä kurs­se­ja on yh­teen­sä
• 1 – 2 kurs­sia, niin hy­lät­ty­jä ei saa olla ol­len­kaan
• jos nii­tä on 3 – 5, hy­lät­ty­jä saa olla enin­tään 1
• jos nii­tä on 6 – 8, hy­lät­ty­jä saa olla enin­tään 2
• jos nii­tä on 9 tai enem­män, hy­lät­ty­jä saa olla enin­tään 3.

Päät­tö­arvo­sa­naa on mah­dol­li­suus ko­rot­taa en­nen yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia pi­det­tä­vis­sä kir­joi­tus­ten jäl­kei­sis­sä ko­ro­tus­ten­teis­sä. Kuu­lus­tel­ta­va­na alu­ee­na on täl­löin ai­neen koko oppi­mää­rä, ell­ei ao. opet­ta­jan kans­sa erik­seen toi­sin so­vi­ta. Lu­ki­o­a­se­tuk­sen mää­rit­tä­min nu­me­ro­arvo­sa­noin ar­vi­oi­daan kaik­ki pa­kol­lis­ten oppi­ai­nei­den oppi­mää­rät sekä va­lin­nai­set vie­raat kie­let. Opin­to-oh­jauk­ses­ta an­ne­taan suo­ri­tus­mer­kin­tä. Mi­kä­li opis­ke­li­ja pyy­tää, hän on oi­keu­tet­tu saa­maan suo­ri­tus­mer­kin­nän lii­kun­nas­ta ja sel­lai­sis­ta oppi­ai­neis­ta, jois­sa opis­ke­li­jan suo­rit­ta­ma oppi­mää­rä kä­sit­tää vain yh­den kurs­sin sekä va­lin­nai­sis­ta vie­rais­ta kie­lis­tä, mi­kä­li opis­ke­li­jan suo­rit­ta­ma oppi­mää­rä niis­sä kä­sit­tää vain kak­si kurs­sia

Lukion oppimäärän suoritus

Opis­ke­li­ja on suo­rit­ta­nut lu­ki­on oppi­mää­rään sil­loin, kun hän on suo­rit­ta­nut oppi­ai­nei­den oppi­mää­rät edel­lä esi­te­tyl­lä ta­val­la hy­väk­sy­tys­ti ja lu­ki­on vä­him­mäis­kurs­si­mää­rä 75 kurs­sia täyt­tyy. Lu­ki­on kurs­si­mää­räs­sä ovat mu­ka­na kaik­ki hä­nen ar­vi­oi­dut kurs­sin­sa, eikä mi­tään voi jäl­ki­kä­teen enää pois­taa.

Jel­loLuku­vuo­si 2020-20217.6.2020